Historia

Rynek holenderski w latach trzydziestych ubiegłego wieku pod wieloma względami przypominał sytuację, którą obserwujemy obecnie w Polsce. Zaczęły na nim dominować duże, silne kapitałowo sieci handlowe przeznaczające ogromne środki na promocję i dysponujące potężną siłą zakupową. Stały się one poważnym zagrożeniem dla niezależnych detalistów i hurtowników.


Grupa ochotników, na czele których stanął Adrian van Well, postanowiła połączyć swoje siły i stworzyć organizację, która z jednej strony mogłaby z powodzeniem konkurować z sieciami, a z drugiej strony nie ograniczałaby niezależności poszczególnych członków. Przyjęła ona nazwę „Door Eendrachting Samenwerken Profiteren Allen Regelmating” (Wszyscy Korzystamy na Wzajemnej Współpracy). Z pierwszych liter nowej nazwy utworzony został skrót” "DE SPAR". Za nową marką krył się model biznesowy oparty na partnerstwie, rzetelności, solidarności oraz wspólnym gromadzeniu doświadczeń i wiedzy.


Korzyści wynikające z wypracowanej koncepcji współpracy okazały się tak duże, iż wkrótce zaadaptowana została w innych krajach Europy a następnie w Afryce, na Dalekim Wschodzie i w Ameryce Południowej.

 

Obecnie SPAR jest największą na świecie siecią sprzedaży detalicznej. Sklepy oznaczone charakterystycznym logo funkcjonują w 41 krajach na 4 kontynentach. Ponad 12 tysięcy punktów obsługuje każdego dnia 11 milionów zadowolonych klientów.


Osiemdziesiąt lat dynamicznego rozwoju Organizacji nie zmieniło podstawowej idei jej założycieli. SPAR w dalszym ciągu pozostaje wierny koncepcji stworzonej przez skromnych holenderskich kupców - przynależność do grupy pozwala właścicielom punktów detalicznych na zachowanie niezależnej pozycji, jednocześnie zapewniając im poczucie bezpieczeństwa wynikające z opieki silnej, sprawnie funkcjonującej, międzynarodowej Organizacji bazującej na bogatym doświadczeniem.